torstai 11. syyskuuta 2008

Kunnostaminen alkaa

Vaikka pyörää ei ole vielä kokonaan purettu, aloitetaan ensimmäiset kokeilut maalin poistamiseksi ja joidenkin osien koemaalaamiseksi. Koska polkupyörä on pieni kohde, se maalataan "jokamieshengessä" spraymaaleilla. Ratkaisuun vaikuttaa osittain myös se, että spraymaaleja sattuu sopivasti olemaan alennusmyynnissä. Käytettävissä olisi myös oikea maaliruisku, mutta se ei ole kätevä näin pienissä kohteissa.



Kaasupoltin on yksi keino poistaa vanhaa maalia. Se ei ole kuitenkaan välttämätön, sillä maalin saa pois muutenkin.



Vanha maali irtoaa pyörivällä teräsharjalla, vaikka maalia ei olisi kuumennettu kaasupolttimella. Kuumentaminen kuitenkin helpottaa työtä. Pyörivä teräsharja on raaka menetelmä, koska siitä jää jälkiä peltiin. Koska tässä ei kiilloteta kuningattaren jalokiviä vaan hiotaan vanhaa pyörän lokasuojaa, menetelmä on kuitenkin puolustettavissa. Toivottavasti maali peittää pienet epätasaisuudet. Vanha maali ja ruoste poistetaan tietysti täydellisesti lokasuojan kummaltakin puolelta.



Käsittely on valmis, kun teräspinta on kauttaaltaan näkyvissä. Vieressä on toinen lokasuoja, jota ei ole vielä hiottu.



Lopuksi suihkutetaan pohjamaali.



Polkupyörän renkaat ovat "neuvostolaatua" vuodelta 1972. Ne eivät ole alkuperäiset, sillä itse pyörä on vanhempi.



Renkaan sisältä purskahtaa vettä, kun päällyskumia painaa. Tässä vaiheessa herää kysymys, kuinka pahasti vanteen sisäpinta on ruosteessa.

Ei kommentteja: